onsdag 28 augusti 2013

Terapi



Fick en hink med lingon igår av snälla vänner. Jag och Bäste Sällskapet hamnade därför på altanen ett tag idag. Jag rensade lingon och Lillskruven lekte och var förste provsmakare.

Att rensa är en liten utmaning för mitt tålamod, då jag lider av ett dåligt sådant när gäller vissa saker, "pillsaker" som tar tid, särskilt. Men det gick bra, var faktiskt meditativt, solen sken, Skruven på bra humör och så lyssnade jag på några härliga sommarpratare; Kay Pollack och Elisabeth Gummesson , båda föreläsare och bra på det här med personlig utveckling. Kände igen mycket från Kay Pollacks bok  "Att välja glädje" som jag har läst en massa gånger. Att man själv är ansvarig för sin lycka och hur man väljer att reagera på andra människors beteende.


Väldigt intressant! Ofta när jag blir provocerad av någon (efter jag fått lite distans) så brukar jag komma fram till att den personen triggat igång nån svaghet hos mig själv, nånting hos mig har blivit "hotat" som tex avundsjuka. Det är väldigt spännande, att man kan ändra en känsla, genom att ändra en tanke om något eller någon. Elisabeth pratade om att vara bra nog, good enough och att utmana sig själv bland annat. Var två mycket bra program, sånt jag går igång på!



Blev inte klar med rensningen, Lillskruven lessnade ju till slut.
Jag försökte muta mig själv med en fin solnedgång eftersom jag älskar sådana, för att fortsätta rensa nu på kvällen. Men tålamodet var slut för idag, får fortsätta imorrn!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar