torsdag 2 maj 2013

Meditera mera!


Bild: Meditation make you stronger...

Jag har yogat regelbundet, sen jag blev yogainsktruktör 2007, den yogaform jag gör är kundaliniyoga. Förra året fick jag ytterligare kunskaper, då jag utbildade mig till instruktör inom mediyoga, som har sitt ursprung i kundaliniyogan. 

Denna yogaform tilltalar mig för man behöver inte vara vig, vilket jag absolut inte är, utan man gör övningarna efter egen förmåga. Det är mycket fokus på att gå in i sig själv, medveten närvaro, andningen, avslapnning och meditation. Just det sistnämnda har jag haft otroligt svårt för! Det har bara kliat i kroppen när jag har satt mig ner, och tankarna har farit omkring. 

Men nu börjar jag uppskatta det, äntligen! Så varför då meditera? Meditation ger bland annat ökad koncentration, inre lugn och mental snabbhet. Det sänker stressen i kroppen framför allt tycker jag!
Man använder sig ofta av mantran i kundaliniyogan, bland annat för att hjälpa till att hålla fokus. Här nedan är en hjärtmeditation, man kan sjunga med i mantrat, nynna eller bara lyssna. Det är ett kraftfullt mantra för healing och beskydd.





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar