tisdag 24 februari 2015

Lycka är något som kommer inifrån

Jag spinner vidare lite på det jag skrev igår. Jag kan bli lite, näe mycket trött och less på världen och samhället.

Att vi ständigt matas med att lycka sitter i yttre saker, som ett renoverat fint hus, fin dyr bil, ett högavlönat arbete, en perfekt kropp och så vidare. Det är många av oss som tänker "om jag bara går ner 10 kilo och får en bättre lön så blir jag lycklig" och så vidare.

Jag skulle vilja säga att är du inte lycklig inombords så kommer du ju aldrig bli nöjd, men det är kanske inte meningen att vi ska bli det i dagens konsumtionssamhälle. Då stannar allt. Jag är absolut en del av det själv, men nånstans tycker jag att vi ska stanna upp och tänka efter. Visst uppskattar jag saker jag och min familj har, alltså materiella ting. Men det är inte en nödvändighet och det definierar mig inte, min familj och mina relationer är det som är värdefullt!

Jag tror att lycka handlar om att känna tacksam över det man har, känna sig nöjd ,men drömma om och ha mål om sådant man vill förändra. Jag har ju absolut sådana mål, vill framåt och utvecklas i min yrkesroll till exempel, ja i andra områden också, har en del att arbeta på, absolut!

Men jag jagar inte lyckan, för den känner jag varje dag, inte så att jag hoppar omkring av glädje, men jag känner mig som sagt nöjd. Vissa dagar är det bara glimtar, ibland har jag dåliga dagar och får arbeta för att se saker från den ljusa sidan. Livet bjuder oss på motgångar och är en berg och dalbana, men jag tycker ändå att livet i sig är en gåva!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar